Mogelijkheden voor specialistische workshops op afspraak

Het is mogelijk op afspraak met een groep van 6tot 8 personen een speciale workshop buiten het programma te doen. Dit kan zowel voor een groep keramisten als voor mensen die voor een speciale gelegenheid een eenmalige keramiekparty willen beleven. In overleg kan de inhoud, tijd en prijs van de workshop worden bepaald.


Draaien.

Drie dagen lang intensief draaien en afdraaien, bedoeld voor diegenen die de basistechniek van centreren en optrekken redelijk onder de knie hebben. Er wordt gewerkt naar opdrachten op individueel niveau. Zo kan aan de orde komen: het draaien van een pot met verschillende deksels, een theepot of andere objecten, die uit meerdere gedraaide vormen bestaan. Deze kunnen dan na het draaien worden samengesteld en gemonteerd. Ook besteden we aandacht aan het draaien van dubbelwandige vormen. Niet alleen de techniek van het draaien krijgt aandacht ook de vormgeving is een belangrijk aspect in deze workshop. Indien u beschikt over een eigen elektrische schijf verzoeken we u deze mee te brengen. Wilt u dit aangeven op het inschrijfformulier.

 

terug naar boven


Papier en vlasklei.

Van alle soorten klei die de laatste tijd zijn ontwikkeld, is papierklei wel de meest veelzijdige. Deze klei heeft het vermogen om in elke toestand aan elkaar te kleven, nat of droog, dik of dun,
met losse onderdelen die je met slip aan elkaar kleeft. Hij krimpt ook minder waardoor hij minder snel scheurt,
maar als ze ontstaan, kunnen ze weer gemakkelijk hersteld worden.Ongebakken is deze klei veel sterker dan andere klei waardoor hij ook zonder risico vervoerd kan worden! U krijgt een inzicht in de verschillende bewerkingsmogelijkheden van papier- en vlasklei en het zelf maken van papierklei. Aandacht voor de nodige theorie en het uitproberen van verschillende technieken. Het maken van enkele werkstukken.

 

 

terug naar boven


Rakustoken.

Dit is een traditionele Japanse stooktechniek die stamt uit de 14e eeuw. Deze techniek was sterk verbonden met de Japanse theeceremonie. Het maken van werkstukken, waarbij u instructies krijgt over de meest geschikte vormen voor deze techniek. Na de "biscuitbrand" en het opbrengen van de glazuur, begint het uiteindelijke rakustoken. Het werk wordt buiten in een primitieve oven snel verhit tot ± 1000°C
De roodgloeiende werkstukken worden onder houtsnippers bedolven. Door de snelle afkoeling in de buitenlucht en de zuurstofreductie in de houtsnippers ontstaan prachtige kleuren en craquelé's in het glazuur. Na verdere afkoeling in water en het schoonpoetsen kunt u de altijd weer verrassende resultaten bewonderen.

 

 

 

terug naar boven


Naked-raku.

Op een zeer glad gepolijst werkstuk wordt na het biscuitbakken een laagje kleislib aangebracht. Na droging komt hier een glazuurlaag overheen, welke in de oven smelt en zich hecht aan de sliblaag. Bij afkoeling in de zaagselbak craqueleert deze laag, waarna deze van de gepolijste vorm "geschild" kan worden. Op de plaatsen waar de koolstof tijdens het reductieproces door de gebarsten glazuurlaag heen is gedrongen vormen zich prachtige lijnstructuren en spikkels op de vorm.

 

terug naar boven


Handvormtechnieken.

Hierbij krijgt iedereen de mogelijkheid om op eigen niveau, onder deskundige begeleiding, met verschillende handvormtechnieken te werken. Er wordt gewerkt met platen, ringen en stukjes klei. Een aantal werkstukken wordt bewerkt met kleurpigmenten en daarna gestookt op 1250°.

 

 

 

 

 

terug naar boven


Decoratietecnieken:


- Scrafitto; een krastechniek in de leerharde klei.
- Mokka-diffusion; uitvloeitechniek met gekleurde engobes en oxides.
- Neriage; het vormen van patronen met verschillende kleuren klei.
- Inlegtechnieken met verschillende zelf ingekleurde klei.
- Marmeren met engobes.
De toepassing van deze technieken leert u op proefstroken.

terug naar boven


Engobes.

Het maken van uiteenlopende soorten engobes en sinterengobes voor het aanbrengen op de zelf meegebrachte natte, droge en biscuit gebakken werkstukken. Aandacht voor de theorie èn de praktijk.

terug naar boven


Kleurpigmenten.

Uitleg over de vele mogelijkheden van het gebruik van oxydes en kleurpigmenten. Duidelijkheid over afwijkende kleurresultaten en over te gebruiken hoeveelheden.

terug naar boven


Opglazuur en lusters.

Deze techniek kan op elke glad gebrand glazuur worden toegepast. Door een aansluitende, lagere brandtemperatuur wordt de op het glazuur geschilderde decoratie ingebrand. Dit gebeurt afhankelijk van het te gebruiken opglazuur tussen de 750° en 800°. Door de lage inbrandtemperatuur staat een vrij uitgebreid kleurenassortiment ter beschikking. Omdat het geglazuurde oppervlak waarop geschilderd wordt zo glad is, wordt aan het opglazuur een hechtmiddel, een 'medium', toegevoegd. Er wordt ook gewerkt met vellen gekleurde keramische transfers. Hieruit kunnen kleine patronen worden geknipt, waarna ze op het geglazuurde oppervlak worden geplakt en als opglazuur worden gebrand. Verder het werken met enkele metaallusters. Dit zijn edelmetaal preparaten. Deze kunnen worden opgebracht door een penseel of door tamponneren. Het basismateriaal waarop gewerkt wordt zijn witte glad gebrande tegels. Het is echter ook mogelijk om op enkele meegebrachte werkstukken te werken. Deze moeten dan wel glad geglazuurd zijn.

terug naar boven


Decalcomanie.

Dit is een zeer bijzondere decoratietechniek. De keramist is in staat kleuren en kleurstructuren volledig vrij en naar eigen inzicht te prepareren en op een geglazuurd werkstuk samen te voegen, aan te brengen en als derde stook te branden. De decoratieve mogelijkheden zijn hierbij bijna onbegrensd. Decalcomanie is gebaseerd op het transferprincipe. Vooraf worden de schilderingen met keramische pigmenten op speciaal geprepareerd papier aangebracht. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verschillende technieken, zoals: schilderen, stempelen, tamponneren etc. Een afdeklaag vormt de binding van de pigmenten; het transfer. Men kan de schilderingen door versnijden, scheuren en knippen, samenvoegen tot een bepaalde decoratie. In de cursus worden de decoraties overgebracht op wit geglazuurde tegels. Dit kan ook op meegebrachte, glad af- gewerkte, geglazuurde aardewerk werkstukken, dus niet hoger gestookt dan 1080°(max. 25 cm. h. en 20 cm br.)

terug naar boven


Glazuren.

Voor iedereen die kennis wil maken met de meest belangrijke glazuurgrondstoffen en kleurende oxides. Door middel van een theoretische ondergrond en het systematisch maken van proeven, krijgt u inzicht in de enorme veelheid van mogelijkheden en u hebt de beschikking over uw eigen proefmonsters en bent u in staat om met de verworven basisprincipes, zelf verantwoord verder te experimenteren.

 

 

 

terug naar boven


Werken met glazuur.

Behandeling van diverse technieken voor het aanbrengen van glazuren voor mensen die over het algemeen werken met kant en klare glazuren. Toelichting van diverse belangrijke aspecten van het aanmaken en opbrengen. Aanmaken en aanbrengen op een vijftal zelf meegebrachte, biscuit gebakken, kleine werkstukjes. De gebakken resultaten worden besproken met theoretische toelichting voor het veranderen van kant en klare glazuren om daarmee een eigen persoonlijke kleur of structuur te bereiken.

terug naar boven


Het maken van een 1-delige gietmal.

Alle bijzonderheden betreft het aanmaken van gips, de verschillende mogelijkheden en de belangrijke details voor het maken van giet- en drukmallen worden in deze workshop na een theoretische verhandeling ook in praktijk gebracht d.m.v. het maken van een 1-deleige gietmal, U ziet een demonstratie van het aanmaken van gips en de praktijk van het gieten. Ieder maakt een eigen kleine mal.
Sculpturale keramiek. Voor mensen die een eigen vormenwereld willen creëren. Wij leren hier, anders dan bij gebruikskeramiek, alle aandacht te richten op de sculpturale uitstraling van een werkstuk. Dit kan bestaan uit een abstracte of een creatieve interpretatie van menselijke vormen of van voorwerpen. Via opdrachten leert u verschillende opbouwtechnieken, bijvoorbeeld met stroken, platen of stukjes klei. Er wordt ook veel aandacht besteed aan de oppervlaktestructuur door bijv. toevoeging van chamotte, gekleurde klei of pigment. Verder zult u met uw eigen fantasie op de loop moeten om een of meerdere prachtige sculpturen te vervaardigen, waarbij de term keramisch kunstobject van toepassing zou kunnen zijn.

terug naar boven


Modelboetseren.

Marijke van Overbeek maakster van keramische beelden geeft deze workshop aan de hand van een levend model. zie ook  www.marijvanoverbeek.nl

 

 

 

 

 

 

 

terug naar boven


Sculpturale keramiek.

Deze workshop is voor keramisten die een eigen vormenwereld willen creëren en via opdrachten met de eigen fantasie aan het werk willen gaan. U leert verschillende opbouwtechnieken en het werken met diverse oppervlaktestructuren. Er wordt speciale aandacht besteed aan de sculpturale uitstraling van het werkstuk om sculpturen te kunnen vervaardigen waarbij de term keramisch kunstobject van toepassing zou kunnen zijn.

 

 

 

 

 

terug naar boven

 

Keramiekatelier Dorothé Vrijdag :: Wilhelminalaan 30 :: 5512 BK Vessem :: Tel. 0497 592022 :: email: info@dorothevrijdag.nl